Uit de oude doos

Vroegââh, had je nog echte mannen, treinconducteurs die je kaartje doorboorden, kon je je kuiten nog branden aan een Kreidler... Iemand zal nog wel de volledige tekst hebben van die reclame. Van na het tijdperk maand, na maand, King Corn en die witte muis die graag een bepaalde kaas at. In ieder geval schijnt het vroeger altijd beter geweest te zijn...

Ook in de hobby? Soms zou je het bijna geloven. Want waarom CO2 gebruiken, als vroeger de Rotala macandra je bak uitgroeide!

Dit onderdeel van de site grijpt terug op vroeger. Artikelen van toen zullen hier vindbaar zijn. Hoe dacht men toen? Wat deed men toen? Kan het nog steeds? Zonder geschiedenis geen heden. En misschien, heel misschien, had men toch wel gelijk...

Heeft u goede herinneringen aan een tekst? Geef het door aan Robert Koelman (ong@rgkoelman.nl). Mocht het passen, dan vindt u het hier terug.

De Telegraaf, 18-08-1990

Vroeger hadden we videorecorders. VHS of Video 2000 of Betamax of... Het was heel wat, maar bleven cassettes. Nu hebben we DVD of blu-ray. Daarvoor de laserdisc (ook wel cd-video). Het was niet succesvol. Maar dit artikel zag er nog wel brood in. Zeker als die ene titel zou komen!

MET CD-VIDEO IS PERFECTIE BEREIKT
BAARN, zaterdag De laserdisc (ofwel CD-Video) gaat het helemaal maken. Althans, daar zijn zowel de fabrikanten van de laserdiscspelers als de meeste film- en muziekmaatschappijen, die de platen gaan uitbrengen, van overtuigd. Op de Firato zullen verschillende bedrijven, waaronder Philips, Maranz, Grundig, Pioneer, Sony en PolyGram, de consument laten merken dat zij voor de volle honderd procent achter dit produkt staan.
De laserdisc, waarop in digitale vorm zowel beeld als geluid is vastgelegd, is al enige jaren op de markt. Maar in Europa is hij tot nu toe niet echt aangeslagen bij de consument. Oorzaak was dat het aanbod van titels (concerten, films e.d.) flink tekort schoot. De meeste muziek- en filmmaatschappijen voelden zich niet echt geroepen titels op laserdisc uit te brengen. Maar uitvinder Philips heeft samen met andere fabrikanten de maatschappijen uiteindelijk weten te interesseren voor laserdisc. De consument kan binnen drie jaar kiezen uit 3000 ver- schillende titels, uiteenlopend van speelfilms en toneelstukken tot concerten balletvoorstellingen concerten. Maar ook les- en sportprogramma's zullen op laserdisc verschijnen, aldus Paul Hertog, algemeen directeur van muziekmaatschappij PolyGram Nederland. Nu bezit een schamele 1 procent van de 4,9 miljoen Nederlandse gezinnen een dergelijke speler. In drie jaar zal er volgens Hertog bij zon 530.000 gezinnen een staan. Volgens hem is het van groot belang dat het aanbod van titels zeer divers is. Er moeten niet alleen muziekprogramma's ter beschikking komen, maar ook educatieve programma's en instructieprogramma's zoals Hoe onderhoud ik mijn aquarium? óf Zo repareer ik mijn Alfa Romeo 33.

Bron:Kranten Delpher